Hjem » Har du styr på lyset i den mørke tid?

Har du styr på lyset i den mørke tid?

Dagene bliver kortere og mere af vores kørsel med vores maskiner bliver gjort i mørket. Når vi snakker om, hvorvidt lyset på vores maskiner er godt nok, kommer vi oftest til at tage udgangspunkt i hvad politiet kræver. Politiets krav er et godt udgangspunkt, men det er også kun et minimumskrav. Det vigtigste er at sikre, at vi ikke overses i trafikken og undgår, at der sker uheld. Langt den største årsag til ulykker med landbrugsmaskiner og andre langsomtgående maskiner er, at de overses i trafikken.

Tag en tur rundt om maskinen i mørket eller i skumringstiderne, for at sikre, at I kan ses alle steder fra. Hvis I ser, at det i nogle situationer er svært at se kollegaens køretøj, så nævn det for ham. Foreslå evt. hvad der kunne gøres bedre. Har I udstyr holdende, eller der arbejder langsomt på vejen, så monter hellere lidt ekstra blink.

Forslag til at blive set i trafikken:

  • Ekstra sæt lygter højt-monteret.
    • Disse hjælper med at sikre, at biler der holder bag den første bil stadig, kan se hvad traktoren har planer om at gøre, så venstresvingsulykker kan undgås.
  • Rotorblink/blitzblink
    • Rotorblink er fuldt lovligt at bruge så snart vi kommer over 2.55m eller vi har udstyr, der går 1 m frem eller 2 meter bagud. Så de fleste typer maskiner vi kører med, giver os ret til at bruge rotorblink, selv de fleste frontvægte vil give ret til dette.
    • Blitz-lygter sidestilles med rotorblink – der skal dog sikres, at blitz-lygterne er synlige hele vejen rundt om køretøjet, som også er reglerne for rotorblink.
  • Lys og lygter på frontvægt / frontmonteret udstyr
    • Rigtig meget af det udstyr vi monterer i fronten af traktoren eller læssemaskinen mangler markering. Så snart det stikker 1 meter frem, er det et krav, at der skal være monteret reflekser fremad og på siden. Vi ser dog stor gavn af direkte at montere markeringslygter og bredde markering af traktorens bredde.
  • Langsomt gående trekant
    • Den langsomt gående trekant er ikke et EU-krav og derfor kan danske myndigheder ikke kræve disse på nye EU-køretøjer, der ikke er ændret siden køb. Vi opfordrer dog stadig til at disse er monteret for at sikre, at trafikanter kan se det langsomtgående køretøj.
    • Vi opfordrer til at disse ikke er synlige, hvis et langsomtgående køretøj er på en trailer.
  • Sidemarkering af traktorens bredde, særligt når der er monteret tvillinghjul.
    • Det er de udfoldbare arme med lys, der markerer traktorens reelle brede, disse er lovkrav at køre med, selvom der er monteret markeringslygter på redskabet bagved som kan ses både fremad og bagud.
  • Sidemarkeringslygter i stedet for reflekser. På dette område er danske regler strammere end EU-regler, men vi må ikke stille strammere krav til et EU-typegodkendt køretøj. Derfor ser vi flere maskiner, der kun er udstyret med reflekser. Markeringslygterne er markant bedre til at sikre, at vi bliver set derude.

Gummiged bagfra, meget svært at se, samt den linker til højre.

Arbejdslys er KUN til arbejde

Vi ser desværre, at flere bruger traktorens arbejdslys på vejen, men dette er langt fra godt. Det kan direkte være til fare for andre trafikanter og kan resultere i bøder og strammere straffe. Hvis det vurderes til direkte at være til fare for andre trafikanter, kan politiet straffe med andet end bøde. Arbejdslygter kan bruges til at lyse fremad, der skal dog sikres at de ikke blænder modkørende. Det gøres ved at sikre, at de peger nedad. Arbejdslys bagud til vejkørsel skal kun bruges, hvis der udføres arbejde på vejen, da disse kan medføre, at maskinens andre lygter ikke kan ses, som i ovenstående eksempel på gummigeden.   

Trådløse lygter

Vi kender alle til at være uheldige og smadre en lygte eller rive en ledning over. Derfor burde der altid være et sæt trådløse lygter, der kunne monteres. Der findes både trådløse lygter til bagud, men også til montering fremad, hvis man kører med noget, der kræver lys fremad.

Trådløse rotorblink og blitzlygter burde ligeledes være tilgængeligt, da disse hurtigt kan monteres steder, der mangler opmærksomhed. Disse er gode til montering bag på plov eller hvis der sættes et redskab i siden af vejen eller bare som ekstra sikkerhed for at blive set. Det kan være i alt fra montering på havetraktor til montering bag på såmaskinen, det vigtigste er at sikre at andre trafikanter ser en. 

LED-Lygter giver bedre lys

Vi ved det næsten alle, at LED-lygter giver et bedre lys og i flere undersøgelser har det også vist, at LED-lygter ses tidligere. Der er færre der overser disse lygter. Dette er kun i forhold til markeringslygter, blink stoplys, osv. Da der kan være en fordel at have en blanding af LED og Halogen lys til at oplyse de områder, der køres i. Da norske undersøgelser viser, at LED-lygter ikke markerer konturer i landskabet så godt som halogen, men oplyser bredere. Så de anbefaler en mix af disse to lygtetyper for at sikre det bedste synsfelt og minimere trætheden for chauføreren ved mørkekørsel.

Snerydning

Når vi bruger traktorer til at rydde sne med, er det yderst nødvendigt at vi sikrer, at vi er helt synlige. Bredden af køretøjet skal være godt markeret, og dette gælder især sneplovens bredde. Så er det yderst vigtigt, at vi får markeret at vi arbejder på vejen med godt rotorblink og blizlygter, samt tydelige lygter. Monter gerne lygter højt på traktoren for at sikre at biler længere tilbage i køen kan se, hvis der blinkes.

Den største farer i trafikken er at bliver overset!!!

For yderligere information, kontakt venligst Gerth Petersen Holm, gh@dmoge.dk, +45 7641 3675


Se nyheder med samme emne

Klik på det emne du finder interessant og se andet spændende indhold


Læs også:

Kontakt os

Har du spørgsmål? Så kontakt os endelig.

Lad os hjælpe dig videre

Vores konsulenter har erfaring og viden, som gør, at du får bedst mulig rådgivning.

T: +45 7585 8355
M: post@dmoge.dk